Joogaharjoittelu kotona

Kundaliinijoogaa voi mainiosti harjoitella myös kotona. Itse asiassa, päivittäinen henkilökohtainen pyoritys_mv
harjoitus on kundaliinijoogan kulmakivi. Kundaliinijooga on tavallisen työssäkäyvän ihmisen polku, se ei ole asketismia, perheestä tai muusta maailmasta eristäytymistä. Ei siis tarvitse muuttaa Himalajan vuorille voidakseen harjoittaa jonkinmoista itsetutkiskelua ja tullakseen tietoisemmaksi. Riittää, että varaa harjoittelulle pienen hetken päivästään.

Parhaimmillaan jooga on arkielämässä mukana kulkeva voimanlähde. Joogamatolla tehdyt harjoitukset, niiden vaikutukset kehoon ja mieleen, auttavat löytämään tasapainoa ja rauhaa myös arjen turbulenssissa.

Edes muutaman minuutin meditaatiosta kannattaa tehdä päivittäinen tapa. Sopivan harjoituksen valinnassa joogaopettaja auttaa mielellään.

Omasta päivittäisestä harjoituksesta ei kannata tehdä liian raskasta, jottei innostus lopahda. Ego tekee taatusti kaikkensa kertoakseen, miksi jokin muu asia olisi tärkeämpi. Kannattaa siis totuttautua harjoitteluun kevyesti. Kun pienestä harjoituksesta on tullut osa arkea, voi harjoitusta myöhemmin muuttaa tai pidentää jos haluaa.

Jo kolmen minuutin meditaatiolla on positiivinen vaikutus. Ja jos samaa meditaatiota tekee 40 päivänä peräkkäin, vaikuttaa se jo tapoihin: paitsi että meditaation tarkka vaikutus alkaa tuottaa tulosta, on itse meditoinnista 40 päivässä tullut tapa. (Lisää tietoa meditaatioajoista ja meditoinnista löytyy mm. täältä.)

Meditaatio on helpompaa, jos sitä ennen tekee jonkin fyysisen joogaharjoitteen. Kun keho on lämmin, keuhkot auki ja energia virtaa, on meditoija paremmin yhteydessä kehoonsa – ja sitä kautta myös mieleensä. Mielen on helpompi rauhoittua.

sat_kriya_mvKriyoja eli liikesarjoja on kundaliinijoogassa tarjolla moneen lähtöön. Lyhimmät kriyat ovat yhden liikkeen pituisia (esim. Sat Kriya, joka nimensä mukaisesti on kokonainen kriya, joka valmistaa kehoa ja mieltä meditaatioon jo kolmessa minuutissa). Myös sopivan liikesarjan valinnassa joogaopettaja auttaa mielellään.

Ennen liikesarjan ja meditaation tekemistä harjoitukseen virittäydytään kolmella Ong Namo Guru Dev Namo -mantran toistolla. Harjoitushetki lopetetaan kolmeen Sat Nam -mantran toistoon. Harjoitteluun on hyvä liittää myös edes lyhyt rentoutuminen.

Päivittäistä henkilökohtaista henkistä harjoitusta kutsutaan sadhanaksi. Sitoutuminen omaan sadhanaan voi olla elämää mullistava kokemus, joka avaa yhteyden valtavaan sisäiseen voimaan ja vaikuttaa ihan kaikkeen elämässä. Täältä löytyy (englanniksi) erään joogaopettajaopiskelijan kokemuksia päivittäisen henkisen harjoituksen tekemisestä ja sen voimasta.

Kannattaa kokeilla!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: