Marraskuun joogatunnit

Syykauden teemana ovat hyvä elämä ja ”joogiset täsmälääkkeet” tiettyihin vaivoihin. Lisää syyskauden teemasta löytyy täältä.

Marraskuussa pureudutaan seuraaviin kehon ja mielen alueisiin sekä tutkitaan, mistä mahdolliset vaivat johtuvat ja miten niitä voi lieventää. Voit hyvin tulla tunnille, vaikkei sinulla kyseiseen teemaan liittyvää vaivaa olisikaan. Jokaisella tunnilla keskitymme joka tapauksessa sielun yhteyteen sekä henkiseen ja fyysiseen tasapainoon.

2.11. Ihon kirkkaus.

Iho on ihmiselimistön suurin elin. Elintapamme, erityisesti stressi, näkyy ja tuntuu ihon kunnossa, kuten myös aineenvaihdunnan toimivuus. Iho poistaa kehon kuonaa ja suojelee meitä. Kyseessä on siis paljon muutakin kuin ulkonäköasia. Teemme tunnilla muun muassa liikesarjan, joka tekee ihosta säteilevän.

 

9.11. Selän hyvinvointi

Ihmisen ikä mitataan hänen selkärankansa liikkuvuuden mukaan, sanoo jooginen viisaus. Notkeassa kehossa asuu myös notkea mieli: fyysinen ja henkinen kulkevat käsi kädessä.

Selkärangan liikuttaminen on kundaliinijoogassa keskeistä. Kundaliinienergia kulkee selkärangan energiakanavia pitkin tasapainottaen kehon keskilinjalla sijaitsevia energiakeskuksia eli chakroja.

Selkäkivut ovat niin istumatyötä kuin raskasta ruumiillista työtä tekevien vitsaus. Selkäkivusta kärsineet tietävät niiden totaalisuuden. Notkeuteen ja ryhtiin vaikuttavat selän liikkuvuuden lisäksi myös mm. keskivartalon lihasten voima sekä nivusten ja takareisien lihasten jousto ja notkeus.

 

16.11. Vetreät jalat ja polvet

Jooginen lausahdus sanoo myös viisauden asuvan takareisissä. Kuten edellä mainittiin, notkeassa kehossa asuu myös notkea mieli. Jooga vaikuttaa positiivisesti myös nivelten kuntoon ja liikkuvuuteen.

Kundaliinijoogassa istutaan paljon risti-istunnassa, mikä saattaa tuntua polvissa ja nilkoissa. Pienemmän nivelet kompensoivat isompien nivelten jäykkyyttä eli saattavat taipua liikaa ja aiheuttaa kipua. Terävä kipu nivelissä on aina merkki siitä, ettei asento ole hyväksi. Kehon oikea linjaus, omaan kehoonsa, mieleensä ja sieluunsa tutustuminen sekä näiden kuuntelu tekee joogasta turvallista myös nivelille.

 

23.11. Rautainen hermosto

Vahva hermosto auttaa sietämään stressiä sekä pysymään rauhallisena myrskyisissäkin tilanteissa. Se auttaa myös näkemään ja erottamaan totuuden sekä ottamaan vastaan todellisuutta. Heikkohermoiset joutuvat ainakin ajoittain pakenemaan todellisuutta.

Vahva hermosto auttaa myös meditoidessa ja syventää kokemusta. Kun hermosto kestää paremmin stressiä ja henkistä tai fyysistä kipua, vahvistaa se myös kykyämme parantaa itse itseämme. Gong-meditaatiot tekevät erityisen hyvää hermostolle.

 

30.11. Hormonitoiminnan tasapainottaminen

Kundaliinijoogan eräs keskeinen vaikutus on hormonitoiminnan säätely ja tasapainottaminen. Jooga ja meditaatio vaikuttavat kaikkiin elimistön rauhasiin.

Muun muassa aivolisäke, kilpirauhanen ja lisäkilpirauhanen, käpyrauhanen ja lisämunuaiset tuottavat hormoneja, jotka vaikuttavat kehon kasvuun, aineenvaihduntaan sekä tunnetiloihin. Naiset ovat herkempiä hormonitasapainon muutoksille kuukausittaisen hormonikierron vuoksi (esimerkiksi kuukautisten aikaan ja vaihdevuosiin liittyen on omia kundaliinijoogan liikesarjoja ja meditaatioita), muttei hormonitoiminnan tasapainottaminen huonoa tee miehillekään.

 

Tunnit pidetään tuttuun tapaan Seppäläntie 47:n salilla, tuttuun aikaan klo 17.30–19 ja hinta on vanha tuttu 10 € / kerta (10-kortti 75 €). Maksu tapahtuu käteisellä tai liikuntaseteleillä paikan päällä.

Etukäteisilmoittautumista ei tarvita, paikalle voi tulla millä kerralla tahansa. Jos olet tulossa elämäsi ensimmäiselle kundaliinijoogatunnille, tapaan sinut mielelläni varttia ennen tunnin alkua, jotta voin kertoa hieman kundaliinijoogasta ja sen perustekniikoista.

Jos mietit, mitä tunneille kannattaa ottaa mukaan, löytyy tietoa täältä.

Tervetuloa, Sat Nam!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: