Kundaliinijoogatunneilla käytetään paljon mantroja ja musiikkia. Mantrat auttavat keskittymään, mutta niillä on syvempääkin merkitystä. Meistä tulee sitä, mitä värähtelemme.
Mantra on oikeastaan äänellä parantamista. Se on henkistä energiaa äänen muodossa. Man=mieli, Trang=aalto tai projektio (kohdistaminen), niinpä mantra voidaan kääntää myös ”mielen luovaksi kohdistamiseksi” äänen kautta.
Ääni on energiaa, jolla on rakenne, voima ja tietty, ennalta arvattava vaikutus chakroihin ja ihmisen psyykeen. Kehon solut värähtelevät ja resonoivat samalla taajuudella kuin mantrat: taajuudella, joka kohottaa tietoisuutta yli egon.
Mantra toimii kuin solutason suihku. Se puhdistaa kehon värähtelystä, joka ei ole harmoniassa mantran kanssa.
Eri mantroilla on erilaisia vaikutuksia, jotka muuttavat ajatusmalleja ja aivojen kemiaa, fyysisten ja metafyysisten lakien mukaan. Jokaisella mantralla on oma tarkka vaikutuksensa, jota voi käyttää kuin ”lääkettä” tiettyyn vaivaan.
Mantra toimii rytminsä ja sävelensä, pranan eli elämän energian kohdistamisen ja ääntämisen kautta. Ääntäminen onkin tärkeää: mantra toimii, kun kieli painaa kitalaen meridiaani- eli energiakanavapisteitä oikealla paineella, tavujen painot ovat tasapainossa ja suu liikkuu. Kitalaen yläosassa on 84 meridiaanipistettä, joihin mantrat vaikuttavat.
Äänen ydin on Naad. Se tarkoittaa värähtelevää harmoniaa. Naad on prosessi, jonka kautta koko Universumi ja ikuisuus on mahdollista kokea. Äänen ydin, värähtelevä harmonia, resonoi meissä, kun laulamme tai kuuntelemme mantroja.
Naad jooga pohjautuu kokemukseen siitä, miten äänen värähtely vaikuttaa kehoon, mieleen ja sieluun kielen liikkeiden, suun ja aivoissa tapahtuvien kemiallisten muutosten kautta.
Kaikki, mitä sanomme, resonoi meissä ja ympäristössämme. Sanat ovat hyvin voimakkaita.
Suurin osa kundaliinijoogassa käytetyistä mantroista on gurmukhinkielisiä. Kundaliinijoogan länsimaihin tuoneen joogamestari Yogi Bhajanin mukaan nämä mantrat juuri gurmukhiksi lausuttuina vain omaavat oikean soundin ja merkityksen. Muutkin kielet voivat toimia, mutta äänen värähtelyn teknologia pitäisi tuntea hyvin, jotta mantroja voisi kehitellä esimerkiksi suomeksi. Niinpä käytämme joogatunneilla näitä gurmukhinkielisiä, hyväksi havaittuja.
- Adi Mantra eli Ong Namo Guru Dev Namo lauletaan jokaisen joogatunnin alussa vähintään kolme kertaa. Sen on tarkoitus muistuttaa, ettei kundaliinijoogaa harjoita ego. Se on kutsu korkeammalle itselle ohjaamaan joogaharjoitusta ja kokemusta. Mantralla otetaan yhteyttä omaan sisäiseen opettajaan. Se tarkoittaa ”Kumarran hienovaraiselle, jumalaiselle viisaudelle, opettajalle sisälläni”.
- Mangala Charan Mantra eli Aad Guray Nameh, Jugaad Guray Name, Sat Guray Nameh, Siri Guru Devey Nameh lauletaan tämän jälkeen, niin ikään kolmeen kertaan. Tämä tuo ulkoista suojelua: mantra luo ympärille ”valopuskurin” ja antaa tilaa vaarojen välttämiselle.
- Sat Naam on yleisin kundaliinijoogamantroista. Sat=totuus, Naam=identiteetti. Yhdessä nämä tarkoittavat ”todellista olemusta”, perimmäistä totuutta ihmisen sisällä. Mantran laulaminen herättelee sielua, toimii ikään kuin tienviittana, osoittaen kohti totuutta sekä auttaa kulkemaan omalla polulla, omaa kohtaloaan toteuttaen.
- Har tarkoittaa yhtä jumaluuden muotoa, luovaa ikuisuutta. Mantra yhdistää laulajansa ikuisuuteen.
- Wahe Guru on myös hyvin yleinen mantra. Wahe=hämmästyksen tila, Guru=tuoda pimeydestä valoon. Mantra tarkoittaa ”huumaantunutta hämmästystä kaikesta pyhästä ympärillä” eli ikään kuin, elämä on ihanaa juuri sellaisena kuin se on.
Mantrojen englanninkielisiä käännöksiä löytyy muun muassa Mantrapediasta.
Lähteenä käytetty kirjaa ”The Aquarian Teacher, KRI International Kundalini Yoga Teacher Training Manual”