Joogablogin aiheena hyvän elämän peruspilarit

 

seina3Henkinen kasvu on sukupolvemme suuri haaste. Jos etsii itseään epätoivon vimmalla, kokeilee ja vaihtaa jatkuvasti metodia, pettyy ja yrittää uutta harjoitusta… on riskinä ajautua entistä kauemmas omasta ytimestä. Ulkoapäin voi esittää vain valistuneita arvauksia, mutta vastaukset siihen, mikä juuri minulle tekee hyvää, löytyvät sisältäpäin. Avainsana itsensä tuntemiseen on sitoutuminen – omaan itseen.

Oikotietä onneen ei ole, eikä kasvu ole koskaan helppoa. Meillä kaikilla on monenlaisia, itsellemme haitallisia tapoja. Kuulemalla, kokeilemalla ja tunnustelemalla voimme oppia ymmärtämään, mikä tekee hyvää juuri minulle. Se tekee elämästä onnellista.

Näistä pohdinnoista syntyi syyskuun kirjoitus Hidasta Elämää -sivuston Sadhana -blogiin. Alla on kirjoitus kokonaisuudessaan. Alkuperäinen teksti löytyy täältä.

~ ~ ~ ~

Mikä estää sinua tekemästä hyvää itsellesi?

Lepo, liikunta, ruoka.

Ei liene yllätys, että näiden tasapaino vaikuttaa merkittävästi hyvään elämään. Jos nukkuisin riittävästi ja oikeaan aikaan, liikkuisin juuri minulle sopivalla intensiteetillä ja tavoilla sekä söisin juuri minun keholleni parhaiten sopivaa ruokaa, voisin paremmin.

Usein ihmiset kuitenkin tuskailevat juuri näiden asioiden kanssa. On vaikea luopua suklaasta, koska se on niin hyvää. On vaikea lähteä aamulla lenkille, koska se vaatii päättäväisyyttä. On vaikea mennä nukkumaan aikaisin, koska Silta alkaa vasta kymmeneltä.

Moni ei kuule tai ymmärrä, mikä olisi parasta juuri minulle. Tarve tiedon löytämiseen on suuri, siksi lehden myyvät kansinostoilla, joissa kaupataan pikakeinoja levon, liikunnan ja terveellisen ruokavalion saavuttamiseksi.

Mutta kun me olemme kaikki erilaisia. Valmiita vastauksia voi antaa ulkoapäin. Jokainen lääkäri, terapeutti ja valmentaja kykenee vain valistuneeseen arvaukseen. Todellisuudessa vastaukset löytyvät sisältä. Selitykset taas tulevat usein ulkopuolelta.

~ ~ ~

Itsensä kuuleminen ei välttämättä ole helppoa, mutta onnistuu kaikilta harjoittelulla. On monia asioita, joita paremman itsetuntemuksen eteen voi tehdä. Vähäisimpiä näistä keinoista eivät ole meditaatio ja jooga, jotka laittavat meidät välillä epämukavuusalueelle, tylsistymään, ärsyyntymään, pettymään… ja silti haastamaan itseämme pysymään paikalla ja läsnä, oppimaan itsestämme.

Mutta vaikka itseään kuulisi ja ymmärtäisi, ei toteutus silti ole yksioikoista. (Kaikki tietävät, ettei tupakka ole hyväksi, mutta moni polttaa.) Joillekin terveellisyys ei ole suurin motiivi, eivätkä he halua muuttaa tapojaan. Tämäkin on ihan ok. Iso osa meistä kuitenkin haluaisi muuttaa jotakin tapaansa, muttei onnistu siinä.

Ensin me luomme tapamme, sitten tapamme luovat meidät, sanovat joogit. Olemme tapojemme orjia. Tapoja on vaikea muuttaa, mutta mahdotonta se ei tietenkään ole. Vaikeus kannattaa kuitenkin tiedostaa sen sijaan, että syyttäisi itseään ja tuskailisi oman saamattomuutensa kanssa. Jos itsensä tunteminen ja hyvän tekeminen itselle olisi helppoa, ei niitä lehtihyllyn otsikoita tarvittaisi. Muutos ja kasvu tapahtuvat aina epämukavuusalueen kautta.

~ ~ ~

Jos elintapojaan haluaa muuttaa, on ensin päätettävä haluavansa voida paremmin.

Ja jos ei nyt niin koska sitten? When the time is right, act and the pressure will be of, kun on oikea aika, toimi, ja paine hellittää. Näin sanoo yksi tämän ajan joogisista elämänohjeista.

Liian iso palaa ei kannata haukata kerralla, eikä levon, liikunnan ja ravinnon määrää ja laatua asettaa minkään normin mukaiseksi kertaheitoilla. Prosessi on pitkä ja jotta muutos olisi pysyvä, kannattaa ottaa vauvanaskelia.

Miltä sinusta ihan oikeasti tuntuu?

Keskity vaikka ensin lepoon. Nukutko tarpeeksi, liikaa tai liian vähän (useimmat meistä lepäävät liian vähän)? Mikä on sinulle lepoa ja mikä sinua rentouttaa? Sen sijaan, että yrittäisit muuttaa unirytmiäsi kokonaan, kokeile mennä nukkumaan varttia aiemmin.

Tai jos valitse liikunnan, käy vaikka vain vartin lenkillä vaikka vain kaksi kertaa viikossa. Jos keskityt ruokaan, jätä vaikka joka toinen suklaapatukka syömättä. Innostus pienten tavoitteiden saavuttamisesta kasvattaa motivaatiota.

~ ~ ~

Lepo, ravinto ja liikunta ovat kolmiyhteys, jotka vaikuttavat toisiinsa. Optimaalisen levon määrän löytäminen voi automaattisesti korjata myös ruokailutottumuksia ja intoa liikkua. Tämä on fysiologista.

Itsensä rakastaminen on näistä perustarpeista huolehtimista. Näinä sirpaleisina aikoina sitoutuminen taitaa olla modernia luksusta, ennen kaikkea sitoutuminen itseensä.

40 päivää on joogisen käsityksen mukaan minimiaika uuden tavan luomiselle. 90 päivää vahvistaa uuden tavan, 120 päivää tekee uudesta tavasta osan sinua ja 1000 päivän jälkeen hallitset tavan kuin mestari. Valitse yksi pieni asia ja toista sitä, kunnes siitä on tullut sinulle uusi, terveellisempi tapa.

Meillä kaikilla on hyviä ja huonoja tapoja, eikä kaikista huonoista kannata luopua – olemmehan ihmisiä, emme enkeleitä. Mutta ihmisinä voimme olla hyvinvoivia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: