Joogablogin aiheena rohkeus

vuoristorata_pieni

Kundaliinijoogaa kutsutaan myös soturin joogaksi. Se tarkoittaa rohkeutta kohdata vaikeitakin tilanteita, tunteita ja kipua, ja toimia tarvittaessa niistä huolimatta. Henkinen soturi voi tehdä vaikeitakin päätöksiä, mutta ei vihasta ja aggressiosta, vaan myötätunnosta, rohkeudesta, ystävällisyydestä, sitoumuksesta, uteliaisuudesta, ihmetyksestä ja kiitollisuudesta käsin.

Yogi Bhajan sanoi joskus, että kriisit haluavat meidän pääsevän niiden läpi, jotta ne voivat jatkaa olemassaoloaan.

Näistä pohdinnoista syntyi huhtikuun kirjoitus Hidasta Elämää -sivuston Sadhana -blogiin. Alla on kirjoitus kokonaisuudessaan. Alkuperäinen teksti löytyy täältä.

Rohkeus on sitä, että toimii vaikka pelottaa

Positiivisen etsiminen ja kriisien välttäminen on muodissa. Monelle hyvän elämän ohjenuora on: tunnista asiat, joista nautit ja rakenna niistä oma ihana nurkkasi universumiin.

Mutta, niin. Pilvilinna poksahtaa jossakin kohtaa. Kriisitön ja kivuton elämä ei ole mahdollista. Eikä sen johdosta ole syytä tuntea itseään epäonnistuneeksi. Sellaista elämä on meillä kaikilla.

Todellisuutta on tasapaino: ilman antamista ei voi saada, ja saavutusten eteen on tehtävä uhrauksia. Jokaisella voitolla on hintansa, jokaisella tappiolla on kipunsa. Ja se on ihan ookoo.

~ ~ ~ ~

Elämä saa totta kai olla nautinnollista. Mutta kaikki myös pelkäävät joskus. Ja jos pelkoa, vihaa tai pettymystä yrittää jatkuvasti peittää kääntämällä niitä positiivisiksi, nakertavat ne pilvilinnan perustuksia sisältäpäin. Pelkojen on hyvä tulla pintaan, sillä siten niistä on mahdollista tulla tietoiseksi ja kohdata niitä.

Tunteita ei pääse pakoon. Ne ovat energiaa, tärkeitä viestejä syvältä sisimmästä. Itsensä ja totuuden kohtaaminen on pelottavaa. Samalla pelko on iso harjoitus. Se on tunne, joka kertoo jostain tärkeästä. Oma mukavuusalue ylittyy.

Vaikka emme voisi vaikuttaa kriisien ja kivun määrään, voimme vaikuttaa siihen, miten ne kohtaamme.

Pelko on aina mahdollisuus rohkeuteen, sillä rohkeus on sitä, että toimii vaikka pelottaa.

~ ~ ~ ~

Jotkut ihmiset osaavat ilmentää rohkeutta ja voimaa olemattomalla varoitusajalla, silti ilman vihaa ja aggressiota. Heitä voisi kutsua valon sotureiksi, jotka toimivat rohkeudesta, ystävällisyydestä, myötätunnosta ja kiitollisuudesta käsin. Heissä on rakkaus työnsä loppuun saattamiseen.

Tutkimusten mukaan ihmiset, jotka uskovat johonkin suurempaan voimaan, ovat onnellisempia. Henkinen selkäranka tuo luottamusta elämään. Tämä ei tarkoita passiivista, fatalistista elämänasennetta, vaan voimaa ja uskoa siihen, että osana suurempaa voimaa jokaisella on myös vaikutusvaltaa siihen, miltä kokonaisuus näyttää ja mitä omassa elämässä tapahtuu.

Sitoutuminen omaan elämään, harjoitukseen ja itsensä tutkimiseen ovat onnellisen elämän edellytyksiä. Altistamalla itsensä elämälle oppii jatkuvasti lisää.

Maailma vaatii tällä(kin) hetkellä rohkeita tekoja. Henkisen soturin voitto on rauha. Se on nautintoa siitä, että tämä tässä juuri nyt on elämää ja se virtaa täysillä minun lävitseni!

~ ~ ~ ~

Joogaopettaja Kia Miller puhuu viidestä rohkeutta lisäävästä harjoituksesta, joita voi toteuttaa ihan tavallisessa arjessa.

  1. Mielen valloittaminen

Joogit sanovat, että se joka valloittaa mielensä, valloittaa koko maailman. Taistelut käydään ennen kaikkea oman pään sisällä, usein itseä vastaan.

Saamme sitä mihin keskitymme. Jos identifioidumme tunteisiin (pelkoon, vihaan, katkeruuteen), meistä tulee sellaisia. Mutta et ole yhtä kuin pelkosi. Olet jotain paljon suurempaa.

Harjoitus: Joskus kannattaa kokeilla, miten vapauttavaa on vaihtaa mikä tahansa ajatus sen vastakohtaan. Olen surullinen – minä en ole surullinen. Minä istun – minä en istu. Mutta yritä olla identifioitumatta vastakohtaankaan: ajatuksesta tai tunteesta voi sitä kautta kenties ihan vaan päästää irti?

  1. Intuition voima

Tuleeko jokin toive tai ongelma sinusta vai universumista? Haetko lyhyen tähtäimen nautintoa ja vahvistusta egolle vai kaikkien kannalta parasta mahdollista ratkaisua? On hyvä miettiä, miten valinnat vaikuttavat ympärillä oleviin ihmisiin, maapalloon ja tuleviin sukupolviin. Syntyvätkö päätökset intuitiosta vai egostakäsin? Monet meistä jäävät jumiin pään ja sydämen väliin, logiikan ja intuition keskelle.

Harjoitus: Meditointi kaikissa muodoissaan auttaa ymmärtämään omaa sydäntä, puhdistamaan alitajuntaa ja keskittymään nykyhetkeen. Se vaikuttaa lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä, ja sietokykyään, hermostooan ja mielenrauhaansa vahvistaa parhaiten edes pienellä päivittäisellä harjoituksella.

  1. Puheen voima

Sanat sisältävät suuren energian, jota lähetämme eteenpäin. Joskus rohkeus tarkoittaa hiljaa olemista, joskus taas suunsa avaamista oikealla hetkellä.

Harjoitus: Kokeile kysyä itseltäsi ennen puhumista: Onko tämä totta? Onko tämä ystävällistä? Ja onko tämän sanominen tarpeellista? Tällä yksinkertaisella ohjeella ratkeaisi moni riita.

  1. Myötätunto & viisas sydän

Meillä kaikilla on elämässä monenlaisia kiinnikkeitä, ja usein erehdymme pitämään kiintymystä (attachment) rakkautena. Todellinen rakkaus yhdistää koko luomakunnan lämpimällä ystävällisyyden, huolehtimisen ja kunnioituksen energialla. Mitä enemmän antaa sydämestään, sitä enemmän saa.

Harjoitus: Pyyteetön hyvän tekeminen ja toisten palvelu, seva, on suuri harjoitus. Sevaa voi tehdä omien resurssiensa puitteissa: vie ruokailun päätteeksi kaverinkin astiat pöydästä tai tarjoa apua ihan pienessäkin asiassa. Se on antamista.

  1. Taitava toiminta

Tärkeää ei ole se mitä teet, vaan miksi ja miten. Kiihkeässä nykymaailman rytmissä päätöksiä on tehtävä nopeasti ja pelottomasti, neutraalin mielen kirkkaudella, intuitiivisesti ja sydämen rohkeudella.

Harjoitus: Mieti, mitä toimintasi taustalla on. Tämä liittyy kohtaan 2 eli nouseeko tarve toimintaan egosta vai intuitiosta?

 

Lisään loppuun vielä kuudennen: Kaikkivoipa hengitys

Hengitys on ihmelääke läsnäoloon. Joogit sanovat myös, että se joka pidättää hengitystään pisimpään, voittaa taistelun. Hengitys on yksi harvoista asioista, joita voimme elämässä hallita. Hengityksen kontrollointi on portti mielen kontrollointiin – ja vapaampaan elämään.

Näiden pienten harjoitusten tarkoitus on tutustua itseensä paremmin; myöntää ja ymmärtää. Ja kasvaa sitä kautta rohkeammaksi, arkielämän soturiksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: